Meta-tagit | Digitoimisto KWD Digital

Ota yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa

Henkilötiedot
Kerro hieman projektistanne.

Ota yhteyttä

Olet täällä

Meta-tagit

Meta-tagit ovat erilaisia lähinnä hakukoneita varten annettuja tietoja www-sivustosta. Niiden käytännön merkitys onkin pitkälti juuri hakukoneoptimoinnillinen, vaikka tärkeimmät metatiedot, title eli sivun otsikkoattribuutti ja description tai meta description tagi ovat näkyvissä myös hakutuloksissa ihmislukijoille.

Title eli otsikkoattribuutti näkyy selaimen välilehdessä ja hakutuloksissa ensimmäisenä näkyvänä hakutuloslinkkinä.  Description – tarkemmin sanottuna meta description – on se tekstipätkä, joka useimmiten näkyy hakutulossivulla title-linkin alla sivusisällön luonnehdintana. Hakurobotit tosin valitsevat esimerkkitekstiä myös suoraan sivun sisältötekstistä, jos meta description

  • puuttuu,
  • on hakukoneen mielestä huono tai epäinformatiivinen, tai jos
  • sivun tekstisisältö vastaa paremmin haun avainsanoja ja muita hakuparametreja.

Muodollisesti oikein, avainsanahakujen kannalta mielekkäästi ja ihmislukijoiden mielenkiintoa herättävästi kirjoitetut title ja meta description tagit ovat korvaamattomia. Ne vaikuttavat merkittävästi siihen, mikä sivusto hakutuloksista valitaan. Tosin sillä edellytyksellä, että sivusto sijoittuu hakutuloksissa riittävän optimaalisesti, jotta sivuston metatiedot tavoittavat potentiaaliset asiakkaat tai muut sivuston sisällöstä kiinnostuneet.

Title-attribuutti on websivun tärkein metatieto

Kun omaa sivua halutaan tietyllä avainsanalla nostaa luonnollisissa hakutuloksissa, titlen optimointi on siihen kaikkein tärkein väline. Title on hakukoneiden ensimmäinen arvioinnin kohde sen suhteen, mitä sivu sisältää ja kuinka hyvin se vastaa annettua hakusanaa hakutuloksissa.

Hyvä title on lyhyehkö, noin 60 merkin mittainen tiivistys internet-sivun sisällöstä. Sen tulee olla yksilöllinen jokaisella www-sivulla. Paras tulos saadaan, kun titleen sisällytetään yksi tai kaksi avainsanaa lukemaan houkuttelevassa muodossa. Pelkkä avainsanaluettelo harvoin kiinnittää ihmislukijan huomion positiivisesti.

Tämän alasivun title on ”Meta-tagit ovat hakukoneoptimoinnin välineitä”. Näet sen selaimesi yläpalkissa ollessasi tällä sivulla. Title-attribuuttia ei pidä sotkea sivun otsikkotageihin (header tags), joita tällä sivulla ovat esimerkiksi ”Meta-tagit” ja ”Title-attribuutti on websivun tärkein metatieto”. Otsikkotageilla on tärkeä merkitys hakukoneoptimoinnissa ja sivusisältöjen annissa myös ihmislukijoiden näkökulmasta, sillä ne

  • jaottelevat ja jäsentävät tekstisisältöjä,
  • antavat yhdellä vilkaisulla helposti lisätietoja sivun sisällöistä,
  • tiedottavat hakukoneille, mitkä asiat, avainsanat tai hakulauseet ovat muuta tekstisisältöä painoarvoltaan tärkeämpiä.

Meta description esittelee www-sivusi hakutuloksissa

Yksilöllinen meta description joka sivulla on tärkeä osa internet-sivustosi menestystä. Se on usein ensimmäinen ja mahdollisesti ainoa tieto, joka näkyy verkossa relevantteja hakutuloksia etsivälle. Meta descriptionin merkitys hakutuloksissa on vähentynyt ajan myötä, joten ne kannattaa kirjoittaa ensisijaisesti ihmislukijoille.

Avainsanoilla pakattu meta description vie todennäköisesti potentiaalisen sivulla vierailijan kilpailevalle sivustolle. Meta descriptionin tulee olla melko lyhyt – hakukoneesta riippuen siitä näytetään keskimäärin noin 140-160 merkkiä. Hyvä meta description tiivistää vakuuttavasti ja kiintoisasti sivustosi tarjoamat tuotteet, palvelut tai muun informaation.

Muita metatietoja ovat mm. keyword tagit ja meta robots -attribuutit

Hakukoneoptimoinnissa tunnetuin ja käytetyin mutta ehdottomasti tarpeettomin metatieto ovat avainsanat (keyword tags). Ne ovat menettäneet alkuperäisen merkityksensä, koska hakukoneiden algoritmit ovat ajan myötä hienostuneet ja monimutkaistuneet.

Esimerkiksi Google ei noteeraa avainsana-tageja lainkaan. Maksimissaan 10 avainsanaa tai hakulausetta on silti suositeltavaa yksilöidä jokaiselle sivulle, sillä eri hakukoneiden hakualgoritmejä muutoksineen on mahdotonta ennakoida. Lisäksi keywords-attribuutin oikea käyttö kertoo hakuroboteille sen, että sivuston semantiikka ja tekninen hakukoneoptimointi ovat tältä osin kunnossa.

Meta robots -tageilla ohjaillaan ja kontrolloidaan hakurobottia

Hakurobotteja ja hakukoneiden muita botteja voidaan ohjailla ja kontrolloida mm. meta robots -tagien avulla. Ne ilmoittavat hakuroboteille, halutaanko tiettyä www-sivua indeksoida tai halutaanko, että hakukone seuraa sillä olevia linkkejä.

Robots.txt-tiedostot ovat paljolti syrjäyttäneet meta robots -attribuutit, koska niillä saavutetaan hakurobottien suurempi kontrolloitavuus ja ohjailtavuus. Robots.txt-tiedostoilla voi mm. jonkin verran estää mahdollista kajoamista internet-sivustosi tekijänoikeuksiin. Robots.txt:llä voit esimerkiksi kieltää kotisivuillesi tai blogiisi lataamiesi kuvien käytön ulkopuolisilta, tai sen, että näppärä netinkäyttäjä pääsee lataamaan netissä myymäsi latauksen ilmaiseksi.