Hakukoneoptimointi osana digitaalista markkinointia | Digitoimisto KWD Digital

Ota yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa

Henkilötiedot
Kerro hieman projektistanne.

Ota yhteyttä

Olet täällä

Hakukoneoptimointi osana digitaalista markkinointia

Hakukoneoptimoinniksi kutsutaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yrityksen www-sivusto pyritään nostamaan hakukoneen (esim. Google tai Bing) hakutulosten kärkeen. Optimointi ei ole vain jokin yksittäinen niksi, jolla sivusto saadaan sijoittumaan hyvin, vaan pitkäaikainen, jatkuva ja laaja prosessi.

Hakukoneoptimointiin vaikuttavat:

Hakukoneoptimoinnin hinta

Digitoimisto KWD Digitalin laatimien hakukoneoptimointien hinta vaihtelee projektin laajuuden mukaan. Tekninen hakukoneoptimointi on helpointa tehdä aina uuden www-sivuprojektin yhteydessä, mutta optimoinnin kaksi muuta osa-aluetta eli laadukkaan sisällön tuottaminen ja sivuston suosion vakiinnuttaminen ovat laajempia ja pidempiaikaisia projekteja.

Mikäli www-sivuston aihepiiri ei ole kovin kilpailtu, voi kärkikymmenikköön eli hakukoneen ensimmäiselle tulossivulle päästä jo pelkällä teknisellä optimoinnilla. Suosituimmissa ja kilpailluimmissa sivustoaiheissa avain hyvään sijoitukseen on laaja ja kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi, jossa digitoimistomme hyödyntää hakukoneoptimoinnin jokaisen osa-alueen huippuunsa.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Nettisivun hakukoneoptimointi jakaantuu yksinkertaistettuna kolmeen osaan, jotka ovat tärkeysjärjestyksessä seuraavat:

1. Laadukas sisältö

Hakukoneita ei voi huijata millään teknisillä kikoilla, vaan www-sivuston sisällön pitää oikeasti vastata sitä, mitä potentiaalinen asiakas hakee. Myytävien tuotteiden ja palvelujen kuvausten tulisi olla yhtä aikaa värikkäitä ja asiallisia – asiakasyrityksen profiilin ja graafisen yritysilmeen mukaisia. Hakukoneet suosivat monipuolisesti ja oikein käytettyä kieltä.

Digitoimistomme ammattitaitoinen sisällöntuottaja (SEO copywriter) kirjoittaa www-sivustoille sekä ihmislukijoita että hakukoneita miellyttävät tekstisisällöt.

2. Sivustolle johtavat linkit (sivuston suosio)

Hakukoneet luokittelevat suositun sivuston muita korkeammalle sijalle hakutuloksiin, koska se olettaa siellä olevan sellaista sisältöä, jota mahdollisimman monet haluavat lukea. Hakukoneet päättelevät www-sivuston suosion sisällön tuomien kävijöiden lisäksi sivustolle tulevien linkkien lukumäärän ja laadun mukaan.

Hakutulossuosion kasvattaminen tapahtuu vähitellen. Digitoimistomme pitkäkestoiset linkinrakennuskampanjat parantavat ja nostavat www-sivustojen suosituimmuutta juuri pitkäjänteisen ja ammattitaitoisen sitoutuneisuuden ansiosta.

3. Tekninen hakukoneystävällisyys

Hakukoneet arvostavat oikeaoppista ja selkeää, validia, koodia. Tärkeimpiä yksittäisiä tekijöitä ovat sivuston osoite, sivun otsikko (title) ja kuvaus (description) eli www-sivun metatagit, sekä loogisesti etenevät otsikkotasot. Teknistä hakukoneystävällisyyttä voidaan parantaa myös sivukartan, favicon-kuvan, kuvien alt-attribuuttien ja selkeän navigaation avulla.

Hakukoneoptimointiprojektin kulku

Suositun ja kilpaillun www-sivuston hakukoneoptimointi kestää kokonaisuudessaan yleensä vähintään vuoden. Esimerkiksi Googlen hakutulosten järjestys koostuu parista sadasta eri algoritmistä, joiden tiedot eivät ole julkisia. Hakukoneoptimoinnissa voidaan pyrkiä mahdollisimman hyviin sijoituksiin, mutta varmoja lupauksia jostakin tietystä hakukoneen tulossijoituksesta ei voida antaa.