Bannerimainonta mainosmuotona | Digitoimisto KWD Digital

Ota yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa

Henkilötiedot
Kerro hieman projektistanne.

Ota yhteyttä

Olet täällä

Bannerimainonta mainosmuotona

Tunnetuimpia digitaalisen markkinoinnin muotoja ovat erilaiset banneri- eli display-mainokset. Display-mainoksilla on tietyt standardikoot, jotta ne istuvat mahdollisimman monien www-sivustojen rakenteeseen ilman muutostöitä.

Bannerimainonnan mediakustannukset jakautuvat seuraaviin toimintamalleihin:

  1. Aikaperusteinen mainonta: Banneria näytetään verkkosivulla esimerkiksi yhden kuukauden ajan.
  2. Mainosnäyttöjen mukaan (CPM – cost per mille): Mainosbanneria näytetään esimerkiksi yhteensä tuhat kertaa.
  3. Klikkausperusteisesti (CPC – cost per click): Mainoksen näyttäminen ei maksa mitään, vaan jokaisesta klikkauksesta maksetaan mainospaikan omistajalle tietty summa.
  4. Toiminta- tai myyntiperusteisesti (CPA – cost per action): Mainospaikan omistajalle ei makseta mainoksen näytöstä eikä klikkauksesta, vaan toiminnon (esimerkiksi osto verkkokaupasta) mukaan. Tämä mainostapa on myyjän kannalta kustannustehokkain, mutta vaatii teknisesti kehittyneen seurantajärjestelmän.

Digitoimistomme palveluihin sisältyvät display-mainosten ja -kampanjoiden suunnittelu sekä tekninen toteutus. Bannereiden tekniikkana käytetään yleisimmin gif- ja jpg-kuvia tai Flash-animaatioita.

Mainosverkosto

Oman bannerin saaminen mielenkiintoiselle sivustolle voidaan hoitaa joko suoralla yhteydenpidolla sivuston ylläpitäjään tai jonkin mainosverkon kautta. Suomessa toimii muutamia mainosverkostoja. Niiden tarkoituksena on tuoda sivustojen ylläpitäjät eli julkaisijat ja halukkaat mainostajat yhteen.

Suomen suurin mainosverkko TradeDoubler tarjoaa kumppanuusohjelmansa kautta useiden satojen www-sivustojen verkoston, jonka avulla mainostajat löytävät varmasti parhaan sivuston mainosbannereidensa näyttöpaikaksi. Digitoimistomme tarjoaa palveluita erilaisten kumppanuusohjelmien aloittamiseen ja ylläpitämiseen.

Bannerimainonnan tehokkuus ja sen mittaaminen

Bannerimainonnan tehokkuutta mitataan web-analytiikan avulla. Tärkeitä tietoja ovat sivustolle tulevat käyttäjät, eli kuinka monta eri kävijää sivustolla käy, sekä konversio, eli kuinka moni tekee sivustolla halutun toimenpiteen (esimerkiksi osto tai yhteydenotto).

Konversiota varten tulee asettaa tavoite, esimerkiksi verkkokaupassa tuotteen osto tai www-sivulla yhteydenottolomakkeen lähetys. Kun kävijöitä on 1000 ja näistä 15 täyttää yhteydenottolomakkeen, konversio on 1,5 %. Samalla kaavalla voidaan laskea konversion hinta: Jos mainoskampanja maksaa 0,05 € / klikkaus, 1000 kävijää maksaa 50 €. Tällöin jokainen yhteydenottopyyntö on maksanut 3,30 €.

Bannerimainonnan tehokkuutta voidaan siis mitata helposti ja sen kustannuksia verrata muihin mainoskanaviin, kuten lehti-, televisio- tai ulkomainoksiin.