
GoGolf on Suomen suurin golf-yhteisö yli 35.000 jäsenellään. GoGolf tarjoaa jäsenilleen ajankohtaista golfaiheista sisältöä, tapahtumia, matkoja, kilpailuja ja runsaasti erilaisia jäsenetuja eri golf-kentille Suomessa ja ulkomailla.
Jäsenistöä palvelemaan KWD Digital toteutti Drupal-pohjaisen verkkopalvelun keväällä 2016. Laajan mediasisällön lisäksi sivustolla on käytössä Drupal Commerce -verkkokauppa digitaalisten ja fyysisten tuotteiden myyntiä varten sekä laaja jäsenrekisteri erilaisine hallintatyökaluineen.
Verkkopalvelu koostuu seuraavista osa-alueista:
- Eri sisältönostoja keräävän etusivu
- Suosituimpien tuotteiden pikaostomahdollisuus
- iPhone-applikaatio
- Verkkokauppa, joka mahdollistaa tuotteiden myynnin myös kivijalkakassalla
- Monipuoliset tuotevariaatiot, kaupanpäällistuotteet, ilmaistuotteet, alennukset, jäsenyyden myynti tuotteen yhteydessä
- Maksupalveluintegraatiot
- Golfkenttien omat sivut
- Käyttäjäprofiilisivut
- Monipuolinen mainonnanhallinta ja sisältösponsorointi
- Useita kampanjasivustopohjia
- Jäsenrekisteri ja jäsenrekisterityökalut
- Blogit
Sivuston monipuolinen mainonnanhallinta on toteutettu Google Double Click for Publishers -integraatiolla, jonka avulla mainonnanhallintaa voidaan räätälöidä monella eri tavoilla. Ylläpitäjä saa käyttöönsä monipuolista dataa mainonnan optimointia varten.
Verkkopalvelun yhteyteen rakennettiin Drupal 8 multisite -alusta, jonka avulla yksittäisille kentille pystytään rakentamaan omia verkkosivustoja ketterästi ja kustannustehokkaasti. Keskitetty hallinta nopeuttaa ylläpitotyötä: yksittäisten sivustojen tietoturvapäivitysten sijaan päivityksiä voidaan ajaa kaikille sivustoille yhtä aikaa. Tästä esimerkkinä Linna Golfin verkkosivut.
Projektia tehtiin läheisessä yhteistyössä asiakkaan nimeämän tuoteomistajan kanssa agile-metodeja käyttäen.
Projekti toteutettiin seuraavissa vaiheissa:
- Ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin minimitoteutus ja arvioitiin tilaajalle minimitoteutuksen mukainen työmäärä
- Seuraavaksi määrittelimme maksimitoteutuksen, jotta projektitiimi saa tietoonsa, mitä ominaisuuksia olisi kiva saada, jos budjetti olisi rajaton
- Tämän jälkeen kaikki ominaisuudet järjesteltiin businesskriittisyyden mukaiseen järjestykseen. Itse toteutus aloitettiin tärkeimmistä toiminnallisuuksista
- Teknistä toteutusta tehtiin viikon sprinteissä yhtä aikaa graafisen ulkoasusuunnittelun kanssa
- Verkkopalvelun prototyyppi toteuttiin noin kuukaudessa
- Sivuston mvp-versio julkaistiin golfmessuilla maaliskuussa 2016
- Kauden alkuun mennessä jatkettiin uusien ominaisuuksien tekemistä sekä paranneltiin käyttäjäpalautteen pohjalta jo olemassa olevia toimintoja
- Palveluun julkaistaan edelleen jatkuvasti uusia ominaisuuksia julkaisu business -tarpeen määrittelemässä järjestyksessä.