YouTube-mainokset tulivat suomalaisten mainostajien saataville | Digitoimisto KWD Digital

Ota yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa

Henkilötiedot
Kerro hieman projektistanne.

Ota yhteyttä

Olet täällä

YouTube-mainokset tulivat suomalaisten mainostajien saataville

Google lanseerasi viime viikolla YouTuben Suomen version. Mainostajille muutos oli huomattavasti suurempi kuin tavallisille kanavan käyttäjille ja videoiden katsojille: suomalaiset mainostajat voivat nyt mainostaa tällä suositulla videonjakokanavalla.

Mainostajille YouTuben mainosvideot ovat hyvin mielenkiintoinen mahdollisuus, sillä mainoksia pystyy kohdentamaan haluamalleen yleisölle samaan tapaan kuin Googlen hakukonemainontaohjelmalla, AdWordsillä, mainostettaessa. Tästä syystä YouTuben videomainonnan mitattavuus on huomattavan paljon tarkempaa kuin TV-mainosten vaikuttavuuden mittaaminen.

Mainostyyppejä on viisi erilaista ja niiden hinnat perustuvat joko kiinteisiin hintoihin tai huutokauppahinnoitteluun videoiden katselun perusteella (CPV). Mainostaja maksaa toisin sanoen ainoastaan videoidensa katselukerroista, ja vain, kun katsoja on katsonut videon tai vähintään 30 sekuntia siitä.

YouTube Suomen mainostyypit

Masthead on suuri mainosbanneri YouTuben etusivun ylälaidassa. Mainostaja ostaa mainospaikan vuorokaudeksi. Bannerin koko on 970x250 ja se maksaa 11 000 euroa. Masthead voi olla myös suurempi laajennettava banneri, kooltaan 970x500 ja hinnaltaan 13 500.

Näyttöhinnoissa (CPM) mitattuna yhden mainosnäytön hinta on noin 7 euroa, suuremman bannerin noin 8,50 euroa. Mainoksella tavoitetaan suurin osa kanavan käyttäjistä (60 - 90 %). Klikkiprosentti vaihtelee 0,2:n ja 2:n välillä.

In-Stream eli Pre-Roll -mainokset ovat videoiden alkuun tulevia mainosvideoita, jotka katsoja voi jättää katsomatta, mikäli niin haluaa. Mainostaja maksaa näyttökerroista huutokauppahinnoittelun mukaisesti joko CPM- tai CPV-hinnoittelulla. Mainokset näkyvät kaikilla laitteilla, mutta ainoastaan YouTuben partnerien videoissa.

In-Stream -mainosvideoiden pituus ei ole tarkkaan määritelty. Lisäksi videoon voi liittää videon oikealle puolelle näkyviin tulevan niin kutsutun "companion" bannerin.

In-Search ja In-Display -mainokset tulevat näkyviin YouTuben haussa. Näissäkin mainostaja maksaa vain toteutuneista videoiden katseluista. In-Video -mainokset puolestaan ovat bannerimainoksia, jotka näkyvät videoiden alalaidassa, kun videoita katsellaan. Videon oikealla puolella näkyvän sivubannerin voi lisätä In-Video -mainoksiin. Hinnoittelu perustuu näyttöihin (CPM) tai klikkeihin (CPC).

In-Slate -mainokset muistuttavat TV:n mainoskatkoja. Katsoja valitsee videon alussa, katsooko hän mainoksen saman tien vai valitseeko pitkien videoiden yhteydessä ennemmin mainoskatkot. Tässäkin tyypissä hinnoitteluperusteena on CPV.

YouTube-bannereilla mitattavaa ja kohdennettua videomainontaa

Mainostajan kannalta YouTube-mainosten erinomaisuus piilee niiden kohdennettavuudessa ja mitattavuudessa. Googlen AdWordsin tapaan kohdennus voidaan tehdä hyvin rajatulle joukolle kiinnostuksen mukaan.

Jää nähtäväksi, miten suosittua tai kannattavaa YouTube-videomainonta tulee mainostajille olemaan. Parhaat käytännöt löydetään epäilemättä kokeilemalla rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja. YouTube-markkinointi voi olla mainostajille oivallinen paikka kohdeyleisön tavoittamiseen TV-mainonnan ohella, sillä online-videoiden katseluun käytetty aika kasvaa koko ajan - TV:n katseluaikojen kustannuksella. On ennustettu, että online-videoiden suosio ohittaa TV:n vuoteen 2016 mennessä.

Mistä ja miten sinä haet brändillesi näkyvyyttä?