Tee verkkosivuistasi mobiiliystävälliset näillä vinkeillä | Digitoimisto KWD Digital

Ota yhteyttä ja kerro miten voimme auttaa

Henkilötiedot
Kerro hieman projektistanne.

Ota yhteyttä

Olet täällä

Mobiili maailma - vinkkejä kohti mobiiliystävällisempiä verkkopalveluita

Tämän vuoden digitrendejä esitelleiden tilastopalveluiden ja konsulttien raporteista esiintyy yksi suuntaviiva, jota ei voi olla huomioimatta: mobiili. Jo viime vuosi oli vahvasti mobiilin vuosi. Vuosi 2013 tulee olemaan sitä vieläkin vahvemmin.

Faktoja mobiilin käytöstä

  • Älypuhelimet ovat tulleet jäädäkseen. Suomessa 38 % ihmisistä omistaa älypuhelimen ja käyttää sen kautta internetiä päivittäin.
  • Mobiili on ohittanut ajankäytössä PC:n. Vuonna 2012 mobiililla netissä vietetty aika kasvoi 14-kertaisesti PC:llä netissä vietettyyn aikaan verrattuna. Tämän hetken nettiajasta 40 % vietetään mobiililaitteilla, eikä kasvu ainakaan lähitulevaisuudessa heikkene.
  • Musiikkia kuunnellaan netistä enemmän mobiili- kuin muilla laitteilla. Myös karttapalveluita sekä sää- ja sosiaalisen median palveluita käytetään ajallisesti enemmän tähän kategoriaan kuuluvilla laitteilla kuin PC:llä.
  • Ostoksiakin tehdään koko ajan enemmän mobiililaitteilla - ja hintavertailuja paikan päällä eli ostoksilla kivijalkamyymälöissä. 79 % matkapuhelinten käyttäjistä on vertaillut tuotteiden hintoja puhelimella. Yritysten nettisivut ovat tästä syystä hyvin tärkeä sisääntulokanava mobiilishoppailijoille. 67 % shoppailijoista kertoo ennemmin ostavansa tuotteen tai palvelun yritykseltä, jonka www-sivut ovat mobiiliystävälliset. 61 % siirtyy pois sivuilta välittömästi, elleivät he löydä sieltä etsimiään tuotteita tai palveluita.
  • Paikallisiin yrityksiin otetaan yhteyttä mobiililaitteilla tehtyjen hakujen kautta. 95 % älypuhelinten käyttäjistä on tehnyt paikallishakuja, 61 % käyttäjistä soittaa yrityksen haun jälkeen, ja 59 % käy yrityksessä. 90 % heistä toimii vuorokauden sisällä.

Neljä vinkkiä mobiiliystävälliseen verkkonäkyvyyteen

  1. Tee yriksesi kotisivuista responsiiviset. Siten ne skaalautuvat laitteesta riippuen parempaan muotoon ja nostavat esille eri asioita laitetyypistä riippuen.
  2. Tee kokonaan erilliset mobiilisivut, jotka korostavat mobiilikäyttäjiä kiinnostavia ominaisuuksia. Käyttäjäystävällisyyden lisäksi tuotteesi, palvelusi ja yhteystietosi ovat helposti linkattavissa.
  3. Optimoi hakukonenäkyvyytesi myös mobiililaitteille.
  4. Mainosta verkossa ajatellen paikallista mobiilikäyttäjää. Siten tuot selkeästi esille yrityksesi sijainnin. Jos käytössäsi on Googlen tehostettu AdWords-kampanja, käyttäjällä on mahdollisuus olla sinuun helposti suoraan yhteydessä soittamalla.

Vakuutuitko? Pitäisikö sinunkin yrityksesi priorisoida mobiilia markkinointistrategiassaan?

Lähteitä ja lisätietoja:
Googlen mobiilitietosivut
eMarketer Webinar: Key Digital Trends for 2013 (SlideShare)
Sterling, Greg: "Report: Nearly 40 Percent of Internet Time Now On Mobile Devices". Marketing Land 26.2.2013.